Är du utbildad inom vården och letar efter jobb? I så fall är chansen stor idag att du får ansöka via ett bemanningsföretag. Allt fler sjukhus och vårdcentraler väljer att inte sköta rekryteringen på egen hand utan istället använda sig av ett fristående företag. Det är bemanningsföretaget som lägger ut annonsen på sin hemsida och det är de som kommer att kontakta dig om du blir aktuell för en intervju. Du skickar in ditt CV och personliga brev precis som vanligt. De flesta bemanningsföretag ger dig även möjligheten att skapa en profil så du kan lägga upp ditt CV även om de inte har några lediga tjänster för tillfället.
En första intervju
Efter att du har skickat in din ansökan om en ledig tjänst kommer du bli kallad till en första intervju. Målet är att få veta mer om dig som person och se om du passar för tjänsten. Eftersom det handlar om vårdtjänster där det är viktigt att du har rätt utbildning får du också räkna med att göra vissa tester. Men är det enklare positioner som inte kräver någon tidigare erfarenhet så berörs du inte av detta. Varje bemanningsföretag har olika rekryteringsprocesser så det kan också skilja beroende på vem du vänder dig till.
Intervju med själva företaget
Vissa bemanningsföretag väljer att anställa dig på en gång och skicka ut dig till företaget medan andra låter dig träffa företaget för en slutintervju innan du får besked. Det kan också bero på hur snabbt sjukhuset eller vårdcentralen behöver en anställd. Om du går på en slutintervju är det själva företaget som har sista ordet om du blir anställd eller inte. Skulle du få jobbet kommer du bli få skriva anställningskontrakt med bemanningsföretaget som också ansvarar för allt som har med villkor och lön att göra. Normalt har du sex månaders provanställning.